WBC #1

I am here. I am writing. Daily. *nods*

Har bestämt mig för att ta hjälp av dagens "Writer's Block Challenge" från LJ. (Eller inte dagens, för den var värdelös.)

(För er som inte vet så går det ut på att det (nästan) varje dag publiceras en fråga som man sedan ska svara på /diskutera i ett inlägg.)


Do you think your parents made any major mistakes in how they raised you? If so, how did it affect you?


Hmm. Låt oss ignorera alla min issues och hur de har påverkat mig, och istället fokusera på något trivialare.

Min pappa är från Finland, han kom hit när han var 3 år då farfar invandrade för att få jobb. Pappa påstår att han kan finska, men jag har aldrig sett/hört några bevis. Mor påstår att hon hört honom prata finska med sina föräldrar, eftersom de (när de levde) kunde nästintill ingen svenska.

Mina föräldrar har uppfostrat 3 barn tillsammans. 2 av dessa barn har halva sin släkt i Finland. Jag har pratat med 2 av dessa släktingar, varav endast en face-to-face. (den andra inte ens "voice-to-voice" då han är döv.) Jag gillar släkt. Jag älskar födelsedagskalas, inte så mycket för tårta och eventuella presenter, utan för umgänget. Av någon underlig anledning har jag aldrig umgåtts med pappas sida av släkten. FÖR JAG KAN INTE FINSKA. Om man har (typ) hela sin släkt i ett annat land, varför i helvete lär man inte sina barn det språket? I don´t get it, I really don´t. (Maybe someone explained it in finish..?)

Jag tror väl inte egentligen att jag har fått några men av att inte kunna umgås/samtala med min släkt, men det känns ändå lite sorgligt. Slöseri på släkt. Varför ska jag vara släkt med dom om de inte kan underhålla mig?

Har funderat på att lära mig finska, men känns lite sent. Hade ju varit perfekt att lära sig det av någon man bodde tillsammans med, någon som kunde lära en några ord och uttryck då och då. Är ju lite roligare än att sätta sig i skolbänken igen 2ggr i veckan och få glosor och prov. (För att inte tala om det faktum att det är vetenskapligt bevisat att barn har lättare att lära sig nya språk än vuxna. (Hänvisade jag precis till mig sj som vuxen??))

Jag vill lära mig finska. Och arabiska. Och egyptiska. (Hieroglyfer!!) Och italienska. Och latin. Och ryska. Och franska.

Seems like I've got my work cut out for me.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0