83 onödiga frågor

1. Vilken svordom använder du mest?
Skulle vilja säga ingen..
2. Äger du en iPod?
No, bara mp3spelare
3. Vilken tid är din väckarklocka inställd på?
03.00
4. Hur många resväskor äger du?
2 med hjul, och en massa andra.
5. Använder du flip-floppar?
NEJ, HATA!!
6. Var köper du dina matvaror ifrån?
ICA lr Netto
7. Skulle du hellre ta bilden än vara med på bilden?
Ta den, har med mig kameran överallt.
8. Vilken var den senaste filmen du såg?
Grease
9. Du får ledigt idag. Umgås du helst med en hel barnfamilj eller med en väninna?
Väninna
10.Om du vann på lotto, vad är det första du skulle köpa?
Utlandsresa
11. Har någon någonsin kallat dig lat?
Jaa
12. Tar du någonsin medicin för att hjälpa dig somna snabbare?
Nej, men känns som jag skulle behöva..
13. Vilken CD ligger i din CDspelare just nu?
Ghost of the Robot´s Mad Brilliant
14. Vilken är världens bästa artist just nu?
John Barrowman
15. Har någon berättat en hemlighet för dig den här veckan och i så fall VAD?
Nej
16. När var senast någon stötte på dig?
Flera månader sedan..
17. Vad åt du till middag senast?
Popatis och nån fisk.
18. Använder du huvtröjor?
Inte ofta.
19, Kan du vissla?
Ja, men kvaliten varierar.
20. Vem var den senaste som ringde dig?
Mor
21. Vilken är din favoritåkattration på ett nöjesfält?
Den som går snabbast och är mest uppochner =P
22. Tror du folk pratar bakom ryggen om dig?
Säkert.
23. Vilket riktnummer befinner du dig i?
0499
24. Tittade du på tecknat när du var liten?
Jaa, och fortfarande..
25. Hur stort är ditt närmaste köpcentrum?
Köpcentrum? Get real, this is Mönsterås..
26. Hur många syskon har du?
Två
27. Är du blyg inför det motsatta könet?
Beror på.
28. Vilken film kan du alla replikerna till?
What I hate about you.
29. Äger du några popband t-shirts?
Pop o pop.. Haver Westlife, Within Temptation och Nightwish.
30. När flög du senast?
I april nån gång, hem från Tunisien.
31. Hur många stolar står kring ditt köksbord?
4
32. Läser du för skojs skull?
Ja, varför annars?
33. Pratar du några andra språk?
Jovars, engelska, lite spanska och hemmagjord tyska.
34. Diskar du din egen disk?
I would never..!
35. Har du gråtit offentligt?
Hmm, tror inte d..
36. Har du en stationär dator eller en laptop?
Why choose when you can have both?
37. Försöker du alltid lära dig nya saker?
Jaa, men mitt nyaste projekt går det väl sådär med  :/
38. Vill du just nu göra några tatueringar eller piercingar?
Ja, en katt på benet och ett hål till uppe i örat.
39. Tycker du att killen borde bjuda på första dejten?
Jaa, vissa saker rår jämnställdheten inte på :P
40. Kan du kasta macka?
Nej..
41. Har du någonsin varit på Jamaica?
Nej
42. Vad har du med dig in på bion?
AnnSofi och popcorn+cola.
43. Vem var din favoritlärare och varför?
Anders Nordström, så jävla härlig. Ovanliga lektioner.
44. Har du dejtat någon av en annan religion?
Ja.
45. Vad har du för väder?
8 grader och vindstilla.
46. Har du en blogg?
Well, take a guess..
47. Vilket var ditt favoritämne på gymnasiet?
Kultur & Idéhistoria tätt följt av Litteraturvetenskap
48. Gillar du att flyga?
Kul när man startar o landar, men därimellan e d lite segt..
49. Vilket personlighetsdrag är ett måste hos en partner?
Humor, och då menar jag min sorts humor.
50. När sov du senast på golvet?
Sånt minns man inte
51. Vilken är din favorit drink?
Cuba Libre
52. Gillar du din boende-situation?
Ja
53. Vilken är din mammas hemstad?
Mönsterås
54. Din pappas hemstad?
Oskarshamn
55. Hur många timmar måste du sova för att kunna fungera?
Jag kan fungera efter förvånansvärt lite sömn, men hur väl jag fungerar är en annan sak..
56. Är dina dagar fullbokade och stressiga?
Haha, no, not really..
57. Hamnade du ofta i trubbel för att prata under lektionerna?
Nej
58. Vilken är din favoritfrukt?
Granatäpple, clementin
59. Bryr du dig om antalet kalorier i det du köper?
Nej
60. Hur gammal blir du nästa födelsedag?
Black Jack
61. Är du petig när det kommer till stavning och grammatik?
Inte så länge det är jag som skriver, men när jag ska läsa, det är en annan historia..
62. Tror du på liv på andra planeter?
Absolutely
63. Vem var den sista personen som gjorde dig arg?
Tobiasregistret
64. Tror du att Gud är man eller kvinna?
Gud finns inte
65. Vad var det senaste du åt?
Physalis
66. Kommer du bäst överens med personer av samma kön eller motsatta?
Båda
67. Hur valde dina föräldrar ditt namn?
Mamma kom med ett dåligt förslag, och mormor satte stopp för det. Tack, mormor.
68. Gillar du senap?
Jovars
69. Vad säger du till dig själv när allt känns svårt?
"Bara så du vet, att prata med sig själv är första tecknet på galenskap"
70. Skulle du någonsin hoppa fallskärm?
Jaa, synd att d e så dyrt bara.
71. Vilken karaktär från en film påminner mest om dig själv?
Hermione Granger
72. Har du någonsin köpt något från eBay, vad var det senaste i så fall?
Nej
73. Tycker du om att krama folk?
Beror på vilket folk det är.
74. Skulle du säga att du är trendig?
Never
75. Äger du en digitalkamera?
Självklart
76. Vilka kändisar har du blivit jämförd med?
Mona Lisa & Madonna
77. Stör det dig om någon säger att de ska ringa men inte gör det?
Ja
78. Vilka böcker, om några har fått dig att gråta?
Haha, typ alla.. Grät senast igår till en barnbok av Eva Ibbotson
79. Tycker du att du är attraktiv?
"Well, I would shagg me"
80. Vad är du allergisk mot?
Slemmiga människor, pollen och långhåriga katter.
81. Får du dåligt samvete efter du ätit kött?
Nej
82. Om du var född av motsatt kön, vad hade du hetat?
I guess we will never know now, will we..
83. Vem av dina bloggisar vill du helst veta allt detta om?
AnnSofi, kom igen nu, tummen ur.. =P

Från Tolkien till Rice

Bibblan idag då.
Vet inte varför, men när jag är där så går jag bara omkring i lite mindre än halva skönlitteratur-avdelningen.
Mellan Tolkiens samlade verk och den enda Anne Rice-boken på hela bygget.
Där trivs jag bäst.
Kanske att jag då och då förflyttar mig utt till "K" för att titta efter en Stephen King-bok åt mor.
Sedan går jag tillbaka till min trygga tillvaro i ena hörnet av biblioteket.
Problemet är att jag har kollat igenom alla böcker där ett antal gånger och vid det här laget läst de flesta som jag är intresserad av att läsa.
Ska man behöve ge sig ut på upptäcktsfärd för att få något nytt att läsa?
Kanske det.
Men inte den här gången.
Jag lånade Anne Rice-boken.

Töntar på Blocket

Varför lägger man in annonser på Blocket?
För att man vill få kontakt med människor som är intresserade av det man försöker sälja?
Det var iaf vad jag trodde.
Men tydligen inte.
För inte en enda jävel svarar ju om man mejlar dom med frågor om det dom säljer.
Lägg inte ut en annons då, om ni inte vill sälja erat skräp.
Töntar.

Doctor Who vs. Doctor Who

Nya avslöjande om årets julspecial av Doctor Who.
Russel T Davies pratar om första scenen:

"The Doctor arrives, hears a damsel in distress," says Russell. "The Doctor steps forward to save her... when this other man [to be played by David Morrissey] swings in, dashing, brilliant, amazing, clever, witty, saves the day. The Doctor says, 'Who are you?' The man says, 'I'm the Doctor!' Good scene. The Doctor becomes his companion. I like that. Sweet. There will be a beautiful woman too, of course, but really it's the Doctor paired with a new Doctor."

What now? Två stycken? Precis när man tänkte att det är ett under att universum har klarat sig så här länge med en av honom i närheten..
Det var ju iofs två stycken där ett tag i slutet på säsong 4, och det är väl så man vill ha det. Iaf när båda spelas av David Tennant :P

Men den tionde tillsammans med den elfte? I mina öron låter det som om att David Tennant snart kommer lämna över nyckeln till David Morrissey. Har ingen aning om vem det är, hmm..

Det kanske är dags att börja ge upp hoppet om att Rose någonsin kommer tillbaka på heltid. Doktorn och Doktorn på nya äventyr, jaa, vf inte? Synd bara att det inte är Jack Harkness det handlar om, det hade verkligen varit en intressant vändning, om jag känner honom rätt..

"Rip open reality and go get Rose!"

Michael Shanks på Atlantis

Nytt Stargate Atlantis idag, och vem gästspelar om inte Michael Shanks? ♥
Tillsammans med David Hewlett upptäcker han ett hemligt labb och sedan börjar det gå utför..

Mina två favirotkaraktärer inom the Stargate Universe, finns det ett bättre sätt att börja helgen?



"Homosexuella, ej tillträde."

Jag blir så jävla trött.
Sitter här och ska fylla i en 6-sidig hälsodeklaration till Tobiasregistret.
Att homosexuella män inte får stå med i registret är något som stör mig något otroligt, även om jag viste om det redan innan.
Men nu tar dom det väl lite väl långt.. Följande är en fråga från deklarationen, jag lovar, jag har inte hittat på det..

"För kvinnor: Har Du under de senaste 12 månaderna haft sex med någon man som har haft sex med en annan man under de senaste 5 åren?"

För det första: Hur ska man veta det? Jag menar, om man har sex med nån, inte frågar man honom om han varit med en annan man de senaste fem åren..?!

Och för det andra: Vad fan spelar det för jävla roll? Visst, jag är medveten om att homosexuella män har lättare för att få HIV/AIDS, men förhoppningsvis så testar dom väl alla ändå? Inte kan dom ju ta deklarationssavren som en garanti? "Jaha, du har inte haft sex med någon bisexuel, då har du inte AIDS.." Dom måste väl för helvete testa alla i alla fall. Så varför ska dom ställa dessa frågor? Så att läkarna sedan kan sitta där med sina nervärderande blickar och konstatera att man är bi alt. homo? Det ska väl dom bara ta och skita i. Alla ska behandlas lika, alla ska få chansen att testa om dom är friska nog att stå med i registret.

Har god lust att elda upp deklarationen här och nu..  Om det inte vore för den där lilla rösten inom mig som säger att människor inte ska behöva lida och dö pga några puckade läkare som skriver de töntiga frågorna.
Mummel.
Har god lust att skriva dit en egen notering i närheten av frågorna om homosexuallitet. "Jag är bisexuel, men jag har aldrig frågat killarna om dom är det, får jag vara med då?" Bara för att se vad dom säger.

Efterblivna, disskriminerande, puckade läkare..

Greys Anatomy Säsong 5

Har nu sett de två första avsnitten av den nya säsongen av Greys Anatomy.
Redan efter ett par minuter hade en av huvudkaraktärerna dött. Det gäller att shocka. Men saker och ting var inte så illa som de verkade, och det började snart ordna upp sig igen.

Meredith fortsätter som vanligt, osäker på om hon vill binda sig eller inte. Hon ber Derek flytta in hos henne, sedan säger hon att det kanske inte var nån bra idé, sedan ber hon honom flytta in igen. På något sätt påminner hon om min yngsta bror.

Hela sjukhuset shockas av att få reda på att dom inte längre ligger som nummer ett på listan över de bästa läro-sjukhusen. (Upplärar-sjukhusen? Utbildnings-sjukhusen? Måste börja ladda ner med text.) De ligger nu på 12e plats och Richard bestämmer sig för att ta i med hårdhandskarna för att få sitt sjukhus att åter igen stiga i graderna.

Over all, en bra öppning för en ny säsong, med ett gästspel av Kevin McKidd som Owen Hunt, en arméläkare på permision som vi hoppas få se mer av. Han blir faktiskt erbjuden ett jobb på Seattle Grace, men han tackar nej. Men man kan ju ändra sig, jag har en svag känsla av att vi inte sett det sista av honom.

Rejected? Me?

"Blaha har avvisat din förfrågan"

Nu vill jag bara förtydliga att det egentligen inte stog "blaha" utan något användarnamn.

Tydligen har någon på Bilddagboken idag avvisat mig som vän.
No problemas, för min del, eftersom jag inte har en aning om vem personen i fråga är och jag har definitivt aldrig lagt till henne som vän. Sanningen att säga så la hon till mig.

Innan dess hade jag bara personer jag känner IRL på min vännerlista, och ville egentligen att det skulle stanna så. Tog för givet att hon var en sån där som tycker det är häfftigt att ha så många som möjligt på sin lista. Jag accepterade och tänkte att det gör väl inget då.. Fats jag måste säga attd et var otroligt störande varje gång hon la in en ny bild och man trodde det fanns nått kul att titta på.

Men iaf.

Idag fick jag alltså beskedet att hon hade avvisat min förfrågan.
Hm..?
Visst, för all del, varför inte.
Good riddance.

Blondiner har roligare

Blondiner har roligare. Det har jag hört många gånger.♥

Det tog mig två blonderingar och en blekning att bli blond igen, känns som det var en hel evighet sedan jag hade så här ljust hår. Det sorgliga är att precis efter att jag kostade på mitt hår denna förvandling så började jag längta tillbaka till mitt svarta hår igen.. Jaja, får väl vara blond ett tag nu iaf.

Höstrensning

Fick för mig häromdagen att jag skulle rensa ur mina bokhyllor och göra mig av med saker jag inte behöver. Detta tunga beslut fattades efter många om och men då jag insåg att jag helt enkelt inte har plats med alla mina saker.

Av någon underlig anledning verkar alla i min närhet vara överrens om att jag äger alldeles för många saker.

Fick ihop förvånansvärt mycket skräp. Det är ofattbart hur mycket jag har samlat på mig genom åren. Slängde en kartong + 4 kassar med saker/skräp.

Jag blev själv förvånad av den mängd papper jag hade på lager i form av affischer och tidningsutklipp. Hittade säkert över hundra kändisaffischer i dubbel A4-storlek som aldrig hade varit uppsatta. Varför sparar man på sånt? Hmm.. Jag upphör aldrig att förvåna mig själv.
Sedan är det ju det 40talet affischer i 60x90cm-storlek som ligger i skåpet över garderoben också.. Hmm, måste se till att få tag i nån med samma intressena som jag som är i behov av lite finare väggar.

När jag sedan har rensat bort allt överflödigt och stolt ska berätta för mor hur mycket jag lyckades göra mig av med så svarar hon: "Det är ju bara för att du ska kunna köpa fler saker." Kanske d, so what? Nu har jag ju plats över, något måste jag ju fylla ut det med.

Jag är fast i en ond cirkel.

80 WTH?

Man har ju hört alla prata om det överallt, endå var jag inte riktigt förberedd.
I morse såg jag min första 80-skylt. Eller i alla fall den första sedan jag som väldigt ung blev lurad av min bror till att spela nått jävla bilspel där jag hela tiden råkade köra ner just 80-skyltarna.

Jordens undergång

Då har det blivit dags till slut.
Nu ska jag delge er min åsikt om Jordens undergång.
Domedagen skall komma då Gud.. Eller vänta nu, jag e ju inte kristen, hmm..

Nej.
Det jag pratar om är givetvis folket på CERN som har en Partikelaccelerator i Geneve som ska återskapa händelserna när universum skapades. Jag har nu fått höra från många olika håll att Jorden kommer att gå under i Oktober (12e lr 21a, jag och datum..) när maskinen startas.

Men i alla fall. Nån gång i oktober ska två protoner kollidera med varandra i ett slags mini-big-bang. Detta ska ge oss en större förståelse för hur universum skapades och vad det består av. Vad är egentligen "mörk materia", den så kallade motsatsen till vår "riktiga materia"? Jag som stolt SciFi-nörd har hört alla uttryck dom använder flera gånger, och det ska nu bli kul att få reda på vad det egentligen betyder. ("Reverse the polarity of the neutron flow", haha, nej, men ärligt..)

Men åter till Jorden undergång.
Det finns alltså folk som säger att  när protonerna kolliderar så kommer det att skapas ett svart hål som slukar hela jordklotet.
Joo, men vist..
Inte mig emot, ska jag dö ung så finns det väl inget bättre sätt an av ett svart hål. Tänk bara på början av Gene Roddenberry´s Andromeda.

Men ärligt talat? Ett svart hål? Dom återskapar ju universums skapelse. Varför bildades det då inte ett svart hål när universum bildades som drog i sig allt som inte fanns än.

Tror ni ärligt talat att forskarna skulle trycka på On-knappen om dom hade den minsta misstanke om att det skulle innebära slutet för mänskligheten? 6000, sex tusen. Jag vill bara att ni ska förstå mängden. 6000 olika forskare jobbar med projektet. Vilket inkluderar hälften av världens alla partikelfysiker. (Den andra hälften önskar att dom vore där) Om alla dom jobbar med det och tror att det kommer att fungera, ska då vanliga medel-Svenssons stå och säga att det kommer bildas ett svart hål? Hur i helvete har dom kommit fram till det? Ärligt talat.. Folk kan vara bra idiotiska ibland. Det jag undrar är hur forskarna vet vad som hände vid big bang. (Tekniska råd från Theta Zigma?)

Jag vill nu passa på att citera David Milstead, partikelfysiker vid CERN:

" Den som påstår detta kan inget om fysik. Det finns absolut ingen fara i detta och jag förstår inte varför människor tror det. Vi har massor av högenergikollisioner hela tiden med partiklar som kommer från rymden och kolliderar med vår atmosfär. Det är betydligt kraftigare krockar än de vi kan göra i Cern, men världen har inte gått under för det." (Aftonbladet, 090808)

Eftersom min förhoppning är att man inom min livstid ska kunna shoppa en TARDIS på ICA så måste jag påstå att jag är för alla sorters teknisk framgång, och det ska bli intressant att se om dom lyckas skapa någon mörk materia och vad man kan ha den till.

Visst kan det gå fel, rymdfärjan byggdes inte på ett försök, men jag tror absolut inte på att hela mänskligheten kommer att gå under. Möjligen att Schweiz går förlorat. Synd på chokladen, men handen på hjärtat, dom har ju aldrig hjälpt nån med något, dom neutrala djävlarna.

Jag förbereder mig med att inhandla ett lager choklad och tömma mitt schweiziska bankkonto och istället fylla madrassen. Men om världen går under, om hela männskligheten är på väg att försvinna in i ett svart hål. Då lovar jag att jag för första gången i mitt liv ska erkänna att jag hade fel. Varpå jag ska SMSa AnnSofi och meddela att jag inte menade det där jag sa om Marocko, samtidigt som jag ser mig om över axeln efter en blå telefonkiosk..

Vem är det egentligen som säger att svarta hål är något dåligt? Finns det några bevis för vad som finns på andra sidan? Kanske är det något mycket bättre än Marocko after all. Positiv inställning.


"Allons Y, Alonso."

Fatöl till barnet..

Brorsan var här idag.
Av någon underlig anledning kände han sig tvungen att dra fram en massa gamla fotoalbum från när vi var små.
Det tar inte lång tid innan vi kommer fram till när jag fyllde ett år.
Och vad får man se då?
Vid mina bröders födelsedagar var det bilder på dem sittande framför tårtor och fat med cookies.
Men inte när jag fyllde ett inte.
Där sitter jag i min fars knä med en flaska fatöl intryckt i käften, medan pappa har ett ytterst stolt uttryck fastklistrat i ansiktet.
Det ska börjas i tid minsan..

Whatever

Var ett tag sen jag skrev något nu.
Och jag har efter en väldigt kort disskussion med  mig själv kommit fram till varför.
Jag gör inget.
Inget intressant över huvud taget.
Inget som är värt att nedtecknas.
Det mest spännande jag har gjort sen sist är att kolla upp Doctor Who-böcker på Amazon och därefter kommit fram till att den jag vill ha faktiskt inte är så dyr, £5,24. Alltså typ 62 kr + frakt.

Indiana Jones 4

Jahaja..
Så har man till slut ansträngt sig och sett på den nyaste Indiana Jones-filmen.
Allt började bra med en gammaldags känsla som påminde mycket om de tidigare filmerna. Där fanns till och med den gamla "streck på kartan och flygplan i bakgrunden"-metoden när dom reste. Kommer ihåg att jag älskade det i dom gamla filmerna, så att man verkligen får en känsla av hur långt dom reser.

Istället för WWII är det nu Kalla Kriget och "the bad guys" är nu därmed ryssar istället för tyskar. De elaka ryssarna vill att Indy ska hjälpa dom att hitta Eldorado för att en polare till Stalin som känns igen från Sagan Om Ringen ska kunna kontrollera västvärldens hjärnor och göra alla till kommunister.
Så kan det gå.

Nästan hela filmen var i sann Indiana-anda med ruiner, mumier, människoätande jättemyror och en våldsam biljakt i Amazonasdjungeln som slutade i en tripp ner för tre vattenfall i Amazonasfloden.

Men sen flippar det ur lite väl mycket. Visst att det finns ett inslag av övernaturlighet i alla filmerna, men här överdriver dom lite väl mycket och slutet lutar åt science fiction.

Iofs, varför klagar då jag? Erkänd SciFi-nörd som jag är.. Men det är inte detta jag förväntar mig av en Indiana-film och jag måste påstå att jag var lite besviken.. Jag älskar SciFi, no arguing there, men i Indiana Jones?
Tveksamt, mycket tveksamt..
Dom borde hålla sig till fantasyinspirerade äventyr med inslag av mystisk magi från gamla civilisationer, inte rymdskepp.
Oops, sa jag nått jag inte borde ha gjort?
Jag bara skojade, förstås. Inte finns det rymdskepp i Indiana Jones, det är väl inte Star Trek heller..
*host, host, blink, blink*

Zara i Svampskogen

Häromdagen tänkte jag att nu var det dags att dra ut arslet i naturen lite efter ett par dagar av konstant tittande på film och Doctor Who. Lite frisk luft kan ju inte skada nån gång i bland.
Min mor kommer med den lysande idén att jag ska följa med henne och plocka svamp.
She only has herself to blame.
Väldigt överentusiastisk drog jag fram mina gamla jumpadojjer från skolidrotten och dagen till ära öppnade jag ett par språjlans nya grönrandiga strumper, så att jag skulle smälta in i skogen. Man kan aldrig vara för mycket på den säkra sidan. Järvarna kanske tar en.
Efter att bara ha gått ett par meter in i skogen så ropar jag glatt till min mor att jag redan har hittat svamp. Mor tittar skeptiskt mot min upptäckt och påpekar att om jag tar med den hem får jag äta den själv.
Icke godkänd av inspektören, med andra ord.
Skogspromenaden fortsatte i stort sett samma anda. Jag hittade svamp varannan meter medans mor tjurade. Ack, denna avundsjuka. Är det mitt fel att hon inte hittar något?
När jag får syn på ett par ståtliga svampar i en lysande, klarröd färg så slutar min kära mor att ens besvara mina glada utrop.
Här bör tilläggas att hon än så länge inte har hittat en enda svamp.
Jag får då syn på ett par trattkantareller och en ynklig taggsvamp. I am the master of the woods, hittade första ätliga svamparna. (Enligt mor iaf, jag tyckte mina såg fina ut..)
Under dagens lopp plockar jag på mig en hel del trattkantareller, en svampsort som mor inte är vidare förtjust i. När vi senare återvände till civilisationen så hade vi mer trattkantareller än "va d nu e för svamp mor plockar." Vilket resulterade i att hon gav bort allt vi hade plockat till min bror.
En hel dag i skogen bortslösad. En dag som jag kunde spenderat i sällskap med Doktorn och Martha.

RSS 2.0


"Vattenkranar
det är bra saker.
För när man inte
vill ha mer vatten,
då kan man vrida av.
Men med dig, Zara,
vete fan hur vi ska göra.."