Bulgarien, Dag 5.

12 sep, 2009, lördag.

Har idag inhandlat största delen av mina souvenirer: Magneter, mugg, fotoram och diverse pryttel. Köpte även askkoppen som jag hade kollat in tidigare. (Och någon slags fejk-baileys till alk.. AnnSofi. AnnSofi menade jag..)

Efter många experiment kan jag idag med största möjliga säkerhet konstatera något väldigt förvånansvärt. Jag kan inte spela poker när jag är nykter. Illa. (Och ja, anledningen till att det tog mig så här lång tid att konstatera det är för att jag aldrig har testat innan.) Och en sak som är om möjligt ännu mer illa är att jag är nykter vid halv 4 en lördag på semestern. Måste fan ta och skärpa mig nu.

*****

Tjo. Hemma från utflykt i bergen nu. (eller ja, berg och berg, såg mer ut som några jävla kullar..) Anyway, byn vi var i hette Erketch. Där hälsade vi på ett gammalt bulgariskt par som visade sin 130 år gamla ullkardningsmaskin. (Intresseklubben antecknar..) Kändes lite meningslöst, men mannen hade iaf en härlig hatt. Sedan var vi och tittade på byns ortodoxa kyrka från 1800talet. De hade någons slags vägg som delade kyrkan i 2 delar, och i den bakersta delen fick inte kvinnorna vistas. Gissa om jag kände mig tvingad att kliva in där..?
Och under gudstjänsterna fick kvinnorna inte ens vara i kyrkans huvudrum, utan de fick stå uppe på en slags balkong med utsikt över männen. Precis likadant som det är i moskéer. Förstår inte varför de kristna i Bulgarien ska gnälla så mycket över att muslimerna försöker tvinga dem att byta religion, de har ju praktiskt taget samma utvecklingsstörda regler, så de borde ju komma överens perfekt..

Anyway.

4 rätters middag på byns enda restaurang:
  1. Shopska-sallad med getost = Vin till Zara
  2. Bönsoppa och bröd = Vin och bröd till Zara
  3. Kyckling med ris och potatis = "Nu vill jag se att du äter" från kvinnan mitt emot mig..
  4. Vattenmelon = Men det är ju trevligt med vin till efterrätt.
Vanligtvis när middag ingår i en utflykt får man ju köpa till dryck, eftersom vissa vill ha vatten och en del vin. Men av någon underlig anledning hade någon bestämt att det skulle vara gratis vin på den här utflykten. Man hade 2 vinkrus på varje bord, som man fick gå och fylla på vid ett par vintunnor borta vid dörren om det behövdes. Illa. Det enda kravet de hade var att man skulle kunna ta sig ombord på bussen själv efteråt.

Efter (eller snarare under) måltiden var det uppvisning av bulgarisk folkdans. Höll på skitlänge, man måste nog vara vältränad om man vill hålla på med sånt.. När alla hade ätit färdigt så var det långdans ut till restaurangens bakgård där en gammal man skulle gå på glödande kol.

Det är ungefär här man börjar fundera på hur mycket vin man egentligen drack till maten.

Iaf. När vi under vårt "info-möte" i början av semestern hade fått höra om utflykterna så var det en av guiderna som sa lite på skoj att efteråt fick vem som helst prova på att gå på kolet. Need I say more? Har ont som fan i fötterna just nu.. LOL.

Men ärligt, det finns ett runt fält med glödande kol, uppskattningsvis 4 meter i diameter. Säg att någon skulle vilja testa hur det känns att gå på ovannämnda kol? Hur gör man då? Trampar lite försiktigt i utkanten av cirkeln? Nej nej nej. Man går över hela fältet 6ggr, för det är ju det mest logiska. Suck. 24 jävla meter på glödande kol och det känns som om att mina fötter brinner. Men kul var det och jag är säker på att jag skulle ha ångrat mig som satan om jag inte hade testat. Men jag håller ju fast vid att det borde ha räckt med en gång..

Dagens citat:


(En något manhaftig kvinna sågs på restaurangen, varpå Kjell från Borås påstår att det är en kille..)

K: "Men vad är det som får dig att tro att det är en tjej?"
Z: "Jaa, det faktum att hon har bröst..?"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0