Bulgarien, Dag 3.

10 sep 2009, torsdag
a.k.a. Dagen Då Jag Lärde Mig Vad En Magpelare Är.


Märkte precis att jag hade skrivit att det var torsdag igår, men jag är rätt så säker på att det är idag. (Även om min mobil hävdar att det är onsdag..) Sitter återigen på balkongen med en drink i handen.  (För hur ska man annars avsluta en dag i Bulgarien?)

Idag har vi varit nere i Nessebar. Vi blev igår informerade om att det skulle gå att promenera dit längst med stranden. Men det är ju mycket roligare att försöka hitta rätt buss, eller hur? Gick faktiskt förvånansvärt snabbt att hitta busstationen. Sedan tog det väl en halvtimma att inse att det inte var där vi skulle vara. För bussen till Nessebar (som gick en gång var 12e minut) stannade bara på hållplatsen ute på stora vägen. Suck. När vi väl insett det tog det inte många minuter innan vi satt på bussen och var på väg.

Generös som jag är så försökte jag betala busschauffören när vi klev på, vilket man tydligen inte skulle göra, utan man skulle betala till en dam som gick runt på bussen och sålde biljetter. Men hon var tydligen sjukledig (lr whatever) och dök aldrig upp. Men det är ju alltid trevligt att åka gratis-buss.

Väl framme på halvön som utgör Gamla Nessebar så promenerade vi runt i strålande solsken på livsfarliga kullerstensgränder som tydligen hade något emot mina skor.

Lyckades inte hitta någon askkopp, men däremot en jättefin restaurang med skitäcklig mat. (Jag lovar, deras lasagne hade aldrig hört talas om köttfärs, men spriten var god.)(A/N. Såg precis att det där lätt kan misstolkas, så jag vill bara förtydliga att ordet "spriten" självklart är läsken "sprite" i bestämd form.)

*Inhandlande av vykort, frimärken och kortlek*

Bussresan hem var tydligen inte gratis. Fick pröjsa 1 leva var, alltså ungefär 5,50:- Oförskämt dyrt.

*Pool-badande & drink-blandande*

Begav oss bort till Restaurang & Bar Vagabond där bolaget anordnade s.k. "Music Quiz." Har en svag känsla av att vi kom nästintill sist. Men Caipirinhan var god.  (Always look on the bright side, så att säga.) För folk som har varit i Sunny Beach kan jag informera om att Vagabond ligger nere på strandpromenaden, i höjd med Flower Street.

Dagens citat:

"De kommer med sina snablar och borrar in sig i dig"


alt.

"Men spruta då!!"

Bara för att jag är så lättroad. (Och btw, Sara, det hjälper inte att skrika på den..)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0