Zara vs Biblioteket

Fick för ett tag sedan för mig att jag skulle se Stolthet och Fördom, alltså nyinspelningen med Keira Knightley.  Efter det rullade det bara på och jag såg miniserien med samma namn från 95, sedan Northanger Abbey, Emma, Förnuft och Känsla, Becoming Jane och The Jane Austen Bookclub.  Efter den sistnämnda filmen begav jag mig självklart till biblioteket för att låna Stolthet och Fördom, men inte då, det kan ju vara onödigt att faktistk ha böcker inne när jag väl ska låna.. Första gången på flera år som jag väl lämnade min trygga tillvaro borta i hörnet mellan Rice och Tolkien.

Kollade på internet och kom fram till att dom faktiskt hade boken inne i Fliseryd, så ett par dagar senare när vi hälsade på hos mormor så hälsade jag även på hos Fliserydsbiblioteket. Tog mig 2sek att hitta boken i fråga, men fick sedan stanna så att min brorson kunde bläddre igenom ett par böcker om vikingar, varulvar och spöken som han hittade i en låda i barnrummet.

Anyway. Det jag vill komma fram till är att efter att ha läst Stolthet och Fördom upptäckte jag att det finns en fortsättning skriven av Emma Tennant (Möjligen släkt med David i den blå telefonkiosken?) Idag var jag än en gång borta på biblioteket här i Mönsterås och inlånade "Pemberley" som hon har kallat sin sk uppföljare. Började sedan leta efter en bok av Stephenie Meyer, som visade siog vara på barnavdelningen. Och nu måste jag avslöja något. Jag har hittat en ny favoritavdelning. Borta vid barnböckerna finns en hylla märkt "Fantasy" och inte långt därifrån finns det science fiction.. Här måste jag ju klargöra att långt ifrån alla dessa böcker är för barn. Det finns en del serier där som är så mäktiga och komplicerade att inte ens jag har orkat mig igenom dom.. Men av någon underlig anledning har alla böcker med drakar, magiker, vampyrer o dyl hamnat där borta, eftersom folk tror att ingen respektabel vuxen läser sådant. (Ok, inte alla, finns en del på vuxenavdelningen också, men ärligt talat, på barnavdelningen är det som om det vore julafton varje dag..)

Vill nu avsluta med att citera vad Karen Rosenthal från RJ Julia Booksellers har sagt om Stephenie Meyer-boken jag har lånat.
"Jag har inte läst en bok på länge som har så mycket sexuell spänning och isande skräck som Om Jag Kunde Drömma av Stephenie Meyer.
"
Vet inte om det är jag som är konstig, men i mina öron låter det inte som om denna bok hör hemma på barnavdelningen..
Whatever. Barnavdelning lr ej. Jag trivs där och det står jag för. Fantasy FTW.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0