Hellboy 2: The Golden Army

Fösrta filmen om Hellboy var inget att ha. Inte för att jag kommer ihåg vad den handlade om, men jag minns bestämmt att jag sa att jag inte tänkte se den igen.

Nu är uppföljaren här: The Golden Army. Fastän första filmen var skit och uppföljare i allmänhet är en dålig idé så kände jag mig tvungen att se den. Och det är något som jag inte kommer ångra.

En gång för länge sedan levde alla varelser tillsammans på Jorden. Men krig bröt ut för att den giriga människorasen ville ha hela Jorden för sig själva. Alver, troll och jättar dödades. Trollens  mästersmed erbjöd alvernas kung Balor att han skulle bygga dom en armé. En gyllene armé av 70 gånger 70 soldater som lyder under den som den av kungligt blod som bär den gyllene kronan. Armén byggdes och dom slaktade människorna som kom i deras väg. Nu ångrade sig kungen och utlyste vapenvila. Människorna och de magiska varelserna delade upp världen, människorna levde i städerna och dom andra i skogarna. Kronan delades i tre delar och en av dom gavs till människorna. Men prins Nuada litade inte på människorna. Han gav sig av med löftet att han ska återvända när hans folk behöver honom som mest.

I dagens samhälle har människan länge förstört alla delar av Jorden som hon har rört, och världens hetaste onde alvprins är nu tillbaka för att göra kronan hel och ännu en gång sända den gyllene armén efter människorna.
Det är nu upp till BPRD (Buere of Paranormal Research and Defense) med Hellboy, Abe och Liz i spetsen att stoppa honom. Men borde inte dom vara på hans sida egentligen? Om det blir krig mellan människorna och de magiska varelserna, vart står då djävulens son? Hos dom som föraktar och fruktar honom eller hos dom där han skulle bli behandlad som Lucifers arvtagare, som den kung han egentligen borde vara?

Hellboy är en fullspäckad actionfilm med inslag av science fiction och fantasy. Men där finns också drama och romantik. Hellboy och Liz har problem i sin relation och Abe faller handlöst för den onde prinsens syster, Nuala. En film med något för alla, rekommenderas varmt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0