Bulgarien, Dag 6.

13 sep, 2009, söndag.

(Vf är det alltid Pitbull på TVn?)

Nyss hemkommen från vinprovning i Bulgariens största vindistrikt, Pomorie. Fast nu när jag tänker efter är det nog själva staden som heter Pomorie, och vindistriktet kallas Black Sea Gold.  Whatever. Vinprovningen ägde rum i vinkällaren "Izbata." Efter att första vita vinet hade avsmakats påstod de "äldre och sofistikerade" i närheten att det skulle vara utsökt till en middag bestående av lax. Själv kontrade jag med att jag trodde det passade bra med popcorn. Efter ett tag konstaterade vi allihop att vattnet man drack imellan vinerna skulle passa otroligt bra till vad som helst dagen efter.

Inhandlade iaf ett styck rosé i deras presentshop, bara för att. Men jag haver en någorlunda stark känsla av att jag kommer ge bort det när jag kommer hem. Fär ärligt talat, visst är sprit den bästa souveniren man kan få?

Har en svag känsla av att jag gör allt i fel ordning nu men..

Innan vi kom fram till vinkällaren stannade vi till vid ett munkkloster. Har en svag känsla av att Jesper upplyste oss om vad klostret hette, hur många som bodde där, när det var byggt osv, men jag blev distraherad av deras små ulliga kisseungar.♥ Iaf, anledningen till att klostret hade byggts just där var att det på innergården fanns en s.k. "helig källa" vars vatten sägs hela sår och sjukdomar. Jomenvisst. Som den öppensinnade person jag är haver jag nu testat detta och kommer stämma kristendomen om inte mina fötter mår bra imorgon.

Munkarna spenderade sina dagar med att tillverka vin till sin nattvard (Just det) och den bulgariska nationaldrycken rakía till försäljning. (Rakía är det vi i Sverige känner som "diesel", I am so not kidding you on this.)

På klostermarkerna fanns även (självklart) en kyrka. Av någon underlig ortodox anledning så var kvinnor inte välkomna in om de inte täckte sina axlar. "Shoulders are a weapon of the Devil!!" eller nåt liknande. Funderade på att tipsa kvinnorna i linne om att ta av sig byxorna och använda dem att täcka axlarna med..
Öppensinnad må jag vara, men någon måtta får det fan vara. Men kyrkan var säkert fin, för de som var välkomna.. (Inte för att jag hade linne, men ändå, det är en principsak. En man hade säkert varit välkommen naken.)


Mellan klostret och vinkällaren hade vi en timme "ledig tid" inne i Pomories centrum. Och eftersom jag aldrig har förstått principen med att bara smaka lite av varje vin så passade vi på att äta. Bestämde mig för att ge Bulgariens bolognese en andra chans. När pastan i fråga kom in (eller ut)(OMG, gaypasta! LOL..) så frågade den-trevliga-damen-bredvid-som-jag-inte-minns-namnet-på vad det var jag hade beställt. Om man så hade 10 gissningar skulle man nog inte ha kommit fram till att det skulle vara köttfärssås. Till att börja med hade de gömt all pasta under en lager ost. (Tack och lov inte getost) Och "köttfärsen" var inte så mycket färs utan mer köttbullar i sås. Underligt. Smakade bättre är sist iaf.
Den-trevliga-damen-bredvid-som-jag-inte-minns-namnet-på var för övrigt en halva av duon som vann "The Music Quiz" tidigare i veckan.

*****

(Alla vykort skrivna och pga viss avsaknad på brevlådor ska de postas imorgon i Burgas)

w00t! Anteckna dagens datum, för det är en dag att minnas! (Sa jag inte det här om dagen också?) Jag har för första gången i mitt liv smakat absint. Kände mig tvungen när jag råkade få syn på det i drinklistan på H.C Anderson. Och på tal om det. När vi kom till HC råkade vi placera oss i restaurangdelen ist för bardelen, så vi fick varsin meny ist för drinklista. Sara bläddrar lite i den och utbrister: "Jag hittar ingen alkohol, nu blir jag orolig.." Hon lät så genuint upprörd att jag inte kunde låta bli att svara med "Vad ska vi göra!?!" i ett något högt och desperat tonläge. Jag är lättroad.
Efter att vi lyckats byta till oss en drinklista så provade vi även (utöver absint) Cosmopolitan. Bara för att de alltid dricker den i Sex and the City och jag alltid får en stark tvångskänsla och måste beställa in allt som jag känner igen från TV.

Dagens citat:


A/N: Dagens citat har idag blivit inställt pga att jag drack för mycket absint innan jag bestämde mig för att anteckna, vilket ledde till ett, (från vissas synpunkt) osmakligt citat rörande män och min fascination med
prostator. (Och vad i hel heter prostata i plural, anyway?)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0