Könsneutralt Äktenskap

Först och främst vill jag be alla att låtsas som om att detta inlägg är skrivet den första maj, trots att vi alla vet att så icke är fallet. In my defence så var det meningen att det skulle bli utlagt 1a maj (dvs imorgon) men eftersom jag då förhoppningsvis befinner mig söderöver så kunde jag inte riktigt stå upp till min egna förväntningar.

Anyway.

För en månad sedan (imorgon) så röstade våran riksdag (som tydligen inte är så efterbliven som man befarade) igenom motionen om könsneutralt äktenskap, efter den längsta debatten i Sveriges riksdags historia. Vilket alltså innebär att, från och med idag(imorgon) har alla rätt att gifta sig.

Som ni alla vet så har ju riksdagen 349 ledamöter. Av dessa var 50 pers för fega för att dyka upp. Ytterligagre 16 stycken var för fega för att stanna hemma, så de röstade blankt. 22 stycken stod upp för sina underliga åsikter och röstade emot. Vilket innebär en väldigt överraskande jordskredsseger med 261 röster för. Grattis.

Jag har hört ryktesvägen att en av de som röstade emot var centerpartist, vilka var då resten? Är det bara jag som tror att det inte är något sammanträffande att siffran för Kristdemokraternas mandater(24) ligger väldigt nära antalet negativa röster.. Suck.

"All kärlek är bra kärlek"
(Hm, har jag börjat citera min väska?)

Inte för att jag fattar varför någon HBT-person skulle vilja sätta sin fot i en kristen lokal, ännu mindre gifta sig i kyrkan. Men, men.. (Eller vf inte "Kvinnor, kvinnor.."? Hehe, ibland är jag för lättroad..) Nu har de i alla fall rätt att gifta sig om de vill, och det är väl det som är huvudsaken.

Avslutningsvis vill jag bara påpeka att jag inte har någon som helst aning om de olika partiernas åsikter i andra frågor, och jag menade inte på något sätt att förolämpa vilka det nu var som var dumma i huvudet nog att rösta emot, och därmed påstå att en människa är mindre värd bara för att han/hon har en annan sexuell läggning. Som sagt var. Inget illa menat. Mot de efterblivna jävlarna. Inte heller något illa menat mot de som inte röstade/röstade blankt. De hade säkert en väldigt bra anledning till att inte ha en åsikt eller inte vara där. De kanske hade fått tid till tvättstugan. Det kan vara väldigt svårt att få tag på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0